Maandag 2 oktober.

2 oktober 2017 - Türkmen Mahallesi, Turkije

Vanmorgen moesten we redelijk op tijd uit bed want we hebben een boottrip geboekt richting het nationaal park Milli park (beschermd natuurgebied). De zon scheen gelukkig maar het was nog best fris buiten. Ze kwamen ons met een busje halen. Maar we hadden het net zo goed te voet kunnen doen zover zitten wij niet van de haven af. Maarja zo gaat dat nou eenmaal hier. Het busje was stipt op tijd. We konden meteen aan boord, we kregen een groen bandje om dat was voor de gratis drankjes. Het was best wel koud dus we hadden een vest meegenomen en dat was maar goed ook. S'nachts koelt het al af naar zo'n 14 graden had ik op internet gezien en omdat het gisteren heel de dag fris was geweest was het nu ook nog best koud. We gingen aan boord en meteen naar boven. Daar hebben we plaats genomen op een bankje aan de zijkant van de boot. De bankjes zaten links en rechts aan de zijkant van de boot. In het gehele midden van de boot lagen kussens en daar kon je lekker gaan liggen. Maar omdat het nog zo koud was hadden we daar niet zijn behoefte aan. Er lagen wel een aantal mensen in het midden op de grond. In luchtige zomerjurkjes en korte broeken helemaal in hun handdoek gerolt. Wij hadden gelukkig iets warms aangetrokken. We zijn nog even terug beneden gaan zitten want de boot wachtte blijkbaar nog op meer gasten. Er waren nog maar 12 gasten in totaal. Daar hebben we lekker een bakje koffie gedronken. Inmiddels had de boot zich verder gevuld met mensen die ook iets warmer gekleed waren. Toen de motoren gingen draaien zijn we weer boven gaan zitten maar nu voorin het schip naast de schipper op een bankje. We hoorde onderweg dat we niet naar Milliepark zouden gaan omdat het te hard waaide en dan moesten we tegen de golven in en zou iedereen zeeziek worden. We kwamen nog langs een klein eilandje waar een gevangenis op bleek te staan. Ja dat wordt moeilijk weglopen dan hè. We zijn boven blijven zitten bij de schipper tot we onze eerste stop hadden. Het was in een baaitje wat een beetje leek op een verlaten picknick plaats van de Turken zelf. He t plaatsje heette Ozdere. We zijn lekker op het strand gaan zitten terwijl andere mensen gingen zwemmen. Maar wij hadden daar niet zo'n behoefte aan. Wij zaten nog bij te komen van de kou op de boot. Eén van die mannen van de boot kwam op ons af en vroeg of hij van ons een paar foto's mocht maken. Ja hoor natuurlijk jongen. Wij hadden op dat moment nog onze vesten aan en ik zelfs ook nog een sjaal. We moesten allerlei poses aannemen en toen de fotograaf zo'n beetje klaar was had ik het ineens heel erg warm. In zo'n baai is het natuurlijk windstil en het was inmiddels al wat later in de ochtend dus was het ook warmer geworden. We hebben onze vesten uit gedaan en hebben nog een tijdje lekker rustig op het strand gezeten. Toen iedereen zo'n beetje terug naar de boot liep zijn we maar gevolgd. We kregen allemaal een maaltijd aangeboden. Zo'n typische Turkse lunch met kip, rijst, brood en salade en als toetje watermeloen. Na het eten zijn we weer boven gaan zitten en hebben we onze handdoeken op de kussens gelegd en onze kleren uitgegaan. De zon scheen nu heel fel en terwijl de boot naar de volgende baai voer hebben wij volgens mij allebei een tukkie gedaan. We konden er bij deze baai alleen zwemmend uit. Dus dat hebben we niet gedaan. We zijn lekker blijven zonnen op de boot. De derde baai was coldwater bay dus we zijn weer niet van boord gegaan. Het zonnetje was heerlijk en dan een beetje deinen op dat water heerlijk hoor. Meer heb je dan niet nodig toch. Op de terugweg bleef het gelukkig heerlijk weer. Strakblauwe lucht en een heerlijk zonnetje. We hebben de hele dag geen kou meer gehad. Toen we weer richting Kusadasi gingen kwam onze fotograaf natuurlijk even de foto's laten zien en ze waren natuurlijk allemaal leuk. Dus we hebben ze allemaal maar genomen. Vlak voor we in de haven aankwamen hebben we met één van die mannen afgesproken dat we niet mee zouden gaan met het busje. We wilde gaan lopen om mijn ring weer op te halen. Het was maar 10 minuutjes lopen en de meneer had het keurig voor elkaar en gratis. Mooi zo. Dank je wel. Terug in het hotel hebben we lekker gedouched en even gerelaxed. In de lobby hebben we een afspraak gemaakt voor de hamam, sauna en een massage voor morgenochtend en zijn we de stad ingelopen. We hebben bij de 4 broers nog lekker wat gegeten. Terug in het hotel heeft peet nog tv gekeken en ik de blog geschreven. Het is trouwens wel bijzonder want we hebben op de kamer een levensgrote spiegel en daarin zit de tv verwerkt. Is wel apart. Ik heb de tv in die twee weken dat ik alleen was nog niet aangehad. Geen behoefte aan. Peet heeft zelfs een nederlandse zender gevonden. En dan lekker slapen morgen weer een dag.