Maandag 25 sepember

25 september 2017 - Türkmen Mahallesi, Turkije

Toen ik vanmorgen aan het ontbijt zat zag ik buiten een heel groot cruiseschip liggen. Na nog eens goed te kijken bleken het er drie te zijn. Ze lagen achter elkaar. Wel heel indrukwekkend om te zien. Toen ik buiten kwam ben ik nog even dichterbij gaan kijken. Ik had wat plakjes kipfilet in mijn tas om aan een paar kittens te voeren. Die zitten altijd voor het hotel tussen de stenen bij de zee. Ik zag zo al die duizenden mensen van board af komen de pier op. Pppff ik zou daar niet tussen willen lopen. En al die mensen worden ook nog eens bedonderd in het centrum. Want als de schepen er liggen gaan de prijzen drie dubbel omhoog. Afzetters. Vandaag staat Ephese of Ephesus hoe ze het ook noemen, op de planning. Het busje van Tui was ietsjes te laat. Maar het was een busje vol Nederlanders en twee Duitsers. Dus dat was wel leuk. Niet dat we zoveel gesprekken gevoerd hebben want daarvoor hadden we het te druk. Eerst zijn we langs een plaats gereden vlakbij Ephese waar Maria geweest is. Daarover wordt in de bijbel geschreven. Ze heeft blijkbaar de laatste jaren van haar leven in Turkije doorgebracht. Ze is daar ook gestorven bovenop de berg. Er was een wensboom naast een heel groot gouden Maria beeld. We kregen allemaal servetjes die we aan de boom moesten knopen en dan een wens doen. Ik ga hier niet vertellen wat ik gewenst heb anders komt de wens niet uit. Ja ik ben ook een beetje bijgelovig. Daarna naar Ephese. Pppfff een drukte van jewelste natuurlijk. Dat vind ik nou echt niet leuk aan bezienswaardigheden. Daar komt de hele wereld op af. Eigenlijk zou je het lekker even alleen willen bekijken maar helaas. Dan heb je ook veel mooiere foto's. Die gids heeft zoveel verteld dat ik het echt niet kan na vertellen. Het komt er dus op neer dat er een stad gebouwd is 2000 jaar voor Christus. En dat er in de loop der jaren allerlei verschillende volkeren gewoont hebben. Waaronder de Amazones, de Romijnen, de Grieken, de Selcuken ( het stadje Selcuk waar ik van de week naar de markt ben geweest ligt vlak naast ephese) en de Christenen. Die de stad dan weer veroverd haddenn. Die volkeren hebben allemaal hun eigen stijlen achter gelaten. In de vorm van bouwwerken, zuilen en beelden. Ik meen ongeveer 60 jaar na Christus. Hebben de christenen de stad veroverd en bijna alle beelden vernietigd. Er stonden door de hele stad allerlei beelden van van allerlei goden. Er zijn slechts enkele beelden of delen van beelden terug gevonden. Er hebben ongeveer 240000 mensen in deze stad gewoont. Er is in die omgeving ongeveer 200 jaarna Christus als ik het goed heb een aardbeving geweest die heel de stad verwoest heeft. Sinds 1800 zijn mensen begonnen met de opgravingen. De stad zat meters onder de grond. Ongeveer 30% is nu uitgegraven. En ze proberen al jaren delen te restaureren. Op verschillende plaatsen op de site zijn allemaal brokstukken bij elkaar gelegd en alles wordt gesorteerd. Als er munten of kelken of allerlei anderde dibgen gevonden worden gaan ze naar het museum in Selcuk. Een heidens karwei natuurlijk. Sommige delen zijn nog gedeeltelijk intakt zoals de amfitheaters. Die worden altijd tegen bergen aangelegd en door hun ronde vorm zijn ze heel sterk. Daarvan zijn er nu twee uitgegraven. Er was nog een rij winkeltjes, een badhuis en een liefdeshuis. Oftewel hoerenhuis. En een voorgevel van een bibliotheek die hebben ze bijna helemaal gerestaureerd. Er was ook een ruimte met "wc's" poepgaten op een rij in een groot vierkant. Zo werden vroeger blijkbaar zaken besproken. 😂😵 We hebben beelden gezien van Hermus, Herakles, Amazones (die hebben volgens de legende de stad gesticht) en van Nike ( wist trouwens niet dat dat een god was). En nog veel meer goden. Ik heb zoveel informatie gehad dat ik dat allemaal niet meer kan weet. Er waren overal hoofdwegen aangelegd met grote marmeren platen en zuilen. Daaraan kon je wel zien dat het een rijke stad was geweest. Er was ook een weg helemaal aangelegd met mozaïek maar daar mocht je uiteraard niet overheen lopen. In ieder geval was het erg mooi en erg indrukwekkend. Zeker de moeite waard. Na een korte rit terug van ongeveer een half uurtje waren we weer terug in Kusadasi. Denk dat we rond 1 uur terug waren. Nog even lekker in het zonnetje gelegen bij het zwembad. En s'avonds nog lekker door het centrum gekuierd. Winkeltjes waar ik eigenlijk niet zo goed naar binnen durfde vanwege de vervelende verkopertjes ben ik gewoon ingestapt. En ik werd nergens lastig gevallen. Denk dat ze allemaal al moe waren en genoeg verkocht hadden aan de mensen van de cruisschepen. Ik ben een beetje op zoek gegaan naar een ring met zultanite erin. Dat is die steen die verkleurd waar ik het al over gehad heb. Ik had vanmiddag zo eens op internet gekeken. Ik wilde eens weten of het een dure steen was. Toen zag ik een artikel over zultanite van 2014 dat er zoveel nep zultanite werd verkocht in Kusadasi. Ja het zal weer geen waar zijn. Die turken moeten ook alles namaken. Maar er stond ook in het artikel dat dat heel erg dom was. Omdat het een uniek produkt is en van nationaal belang dat het ook uniek blijft. En dat mensen toch mogen verwachten dat ze echte zulranite kunnen kopen in het land van herkomst. Dus ik heb alleen maar rondgekeken en ik ga eerst nog maar eens goed lezen op internet voor ik zo'n ring aanschaf. Ik heb nog een afspraak gemaakt om mijn wimpers re laten doen morgenochtend. Ben benieuwd. Nog lekker wat gegeten bij de broers en mezelf getrakteerd op een ijsje bij Mado. Op de kamer nog even met Peet geappt en mijn blog nog geschreven.